بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

بی خیال گروه های شهرستانی،حال شما چطوره داریوش ارجمند؟


درحالی که کنسول فرهنگی فرانسه در تهران به دلایل نامعلومی از حضور گروه تئاتر تی تووک بندرعباس در فستیوال تئاتر آوینیون جلوگیری کرد،خبر می رسد که آقایان مسئول تئاتر کشور به راحتی و بدون مشکلی برای بازدید از فضای همین جشنواره چند شب پیش تهران را به مقصد فرانسه ترک کردند.

دکتر قطب الدین صادقی، دکتر تاجبخش فنائیان، دکتر محمود عزیزی به همراه هنرمندانی همچون هادی مرزبان، ایرج راد، داریوش ارجمند، حسین مسافرآستانه و مجید امرایی به کشور فرانسه سفر کردند،بدون اینکه از خودشان سوال کنند چرا یک گروه تئاتر در جنوب ایران نتوانست به برای اجرا به  کشور فرانسه سفر کند.؟
این که آقایان چمدان هایشان را جمع می کنند و با هزینه های کلان آن هم برای بازدید به این سفرها می روند برای من جالب است،این که هیچ کدام از این مسئولین هیچ تلاشی نکردند مشکل گروه تئاتر تی تووک حل شود.چرا چون که از پایتخت دورند و اگر حق شان خورده شود،صدایشان تا بیاید به گوش آقایان برسد،آب ها از آسیاب گذشته است و در کل بی خیال گروه های شهرستانی؛حال شما چطوره داریوش ارجمند عزیز؟

توضیح:مصاحبه خبرگزاری ایسنا با ابراهیم پشتکوهی را در همین مورد می توانید اینجا بخوانید.
توضیح۱:سایت تابناک هم در مطلبی پرده از برخی حقایق سفر مسئولین به فرانسه برداشته است.اینجا را بخوانید.
توضیح2:در سایت همشهری هم به طور مفصل به این موضوع پرداخته شده است و تعدادی از هنرمندان مطرح تئاتر اعتراض خود را اعلام کرده اند.اینجا را بخوانید.

دوستان عزیز به این مطلب خوب توجه کنید.


از کسانی که در مورد بندرعباس کتابی را آماده چاپ دارند و به هر دلیلی تا به حال موفق به چاپ اثرشان نشده اند،خواهشمند است از طریق همین وبلاگ با من (بهروز عباسی دشتی) تماس بگیرند.
امکانی فراهم شده است که از چاپ کتاب هایی با موضوع بندرعباس،حمایت مالی شود،از خوانندگان این وبلاگ خواهشمندم که این موضوع را با دیگر دوستان هم در میان بگذارند.سپاس

هجوم ابزورد عقیل بر اثر کلاسیک موسا در محله شهناز بندرعباس


دیروز عصر اولین اجرای "پرفورمنس آرت" موسا عامری پور در فرهنگسرای طوبا برگزار شد،این اثر که "گفتگو با باغ" نام داشت،توسط دو کارکتر هدایت می شد،مثل خیلی از داستان های کلاسیک عاشقانه،یک دختر جوان آرام و یک پسر مجنون پر هیجان،همه چیز داشت خیلی آرام و کلاسیک پیش می رفت.

 ناگهان تماشگران متوجه حضور فردی خارج از فضای اثر شدند،"عقیل دادی زاده" بازیگر و داستان نویس هرمزگانی،همچون یک انقلابی دو آتشه به شکل ابزوردی تمامی چیدمان خوشکل و فانتزی موسا عامری پور را دگرگون کرد،او به هبچ یک از اشیا درون سالن رحم نکرد،حصار بین تماشگر و اثر را برداشت،چیدمان اصلی را به هم ریخت،کارکترها را در یک عمل انجام شده قرارداد و حتی با حرکاتش مخاطب ها را هم بخشی از کار کرد.

هجوم مدرن عقیل به اثر موسا به همین جا ختم نشد،او نورهای سالن را که تاقبل از آن فقط کارکرد نورپردازی و زیبا کردن صحنه را داشت هم به شکل جالبی وارد اثر کرد،و با صداها و آواهای نامشخص همه زیبایی های ظاهری اثر را به سخره گرفت،جالب ترین قسمت اثر موقعی بود که عقیل خودش را به کارکتر عاشق رساند و جوراب های خودش را به او پوشاند،انگار می خواست به او بگوید تو عاشق نیستی.

در واقع اثری که ما دیروز مشاهده کردیم،10 درصد تفکرات کلاسیک موسا عامری پور بود و بقیه آن نگاه ویرانگر و ابزورد عقیل دادی زاده بود.او به هیچ زیبایی ظاهری رحم نکرد و انگار می خواست به ما بگوید.این زیبایی نیست از دوباره ببینید.

توضیح: این اثر تا 6 مرداد در فرهنگسرای طوبا اجرا می شود و تماشگران هر روز با اتفاق تازه ای در این پرفورمنس روبرو می شوند.

مهرنامه را می خوانید؟

 

 

مهرنامه این ماه خواندنی است،البته مهرنامه همیشه خواندنی است،اما به دوستان پیشنهاد می کنم این مجله را از دست ندهید.شاید این روزها خیلی از ما اخبار دنیا را از اینترنت دنبال می کنیم،اما بهتر است که به صورت عمیق گاهی روی بعضی از این اتفاقات زوم کرد.این نشریه همین کار را انجام می دهد.