بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

"تناقض در آمار نمایشگاه کتاب"



پانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان به پایان رسید،ضمن خسته نباشد به تمامی کارکنان حاضر در نمایشگاه،در مطلبی انتقادی  نکاتی را در خصوص هر چه بهتر برگزار کردن این رویداد مهم فرهنگی  در سال های آینده عنوان می کنم.




نمایشگاه کتاب هرمزگان از آغاز تا به حال:


در سال 1371 برای اولین بار نمایشگاه کتاب برگزار می شود و طبق آمار ارایه شده مردم هرمزگان 35 میلیون تومان کتاب خریداری می کنند،در سال 1373 دومین نمایشگاه کتاب برگزار می شود و بعد از آن چندین سال این رویداد به انزوا می رود،سال 1378 دوباره نمایشگاه زنده می شود و مبلغ 100 میلیون تومان کتاب خریداری می شود.


چهارمین دوره در سال 1380 در مجموعه ورزشی هفت تیر برپا شده و 140 میلیون کتاب توسط علاقمندان خریداری می شود،بعد از این دوباره نمایشگاه کتاب برای چندین سال به خواب می رود و سرانجام در سال 1386 پنجمین دوره برگزار می گردد و خوشبختانه دیگر وقفه ای در خصوص این حرکت فرهنگی بوجود نمی آید.طبق آمار در دوره پنجم 200 هزار نفر از بازدید و مبلغ 500 میلیون تومان کتاب خریداری می شود.




شهر برای نمایشگاه آماده نبود:


وقتی رویداد مهم فرهنگی در شهر رخ می دهد باید تمامی دستگاها جهت بالابردن کیفیت همکاری داشته باشند،در این نمایشگاه نه آمبولانسی مستقر بود نه آتش نشانی و نه حتی مامورین راهنمایی و رانندگی جهت روان کردن ترافیک و نظم دهی جهت عبور و مرور مردم.وضعیت روشنایی خیابان منتهی به نمایشگاه هم بسیار بد بود که بی شک شهرداری باید در این خصوص پاسخگو باشد.




ضعف برنامه ریزی و تناقض در آمار:


برنامه های جنبی در نمایشگاه با کج سلیقگی طراحی شده بود،در حالی که در سال گذشته  برخی چهره های مطرح ادبیات کشور در نمایشگاه حضور داشتند امسال خبری از این بزرگوارن نبود و به جای آن فضایی مهیا شده بود جهت اجرای موسیقی های محلی.


در خبرها آماده که امسال 400 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کرده و بالای 2 میلیارد کتاب فروخته شده،مدیر کل فرهنگ و هنر همچنین اعلام کرده که در سال گذشته 380 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کرده ویک میلیارد و 730 میلیون کتاب فروخته شده است.در حالی که با یک جستجوی ساده متوجه می شویم که در سال گذشته بنا به آمار ارایه شده توسط همین مدیر فرهنگی 250 هزار نفر از نمایشگاه پارسال بازدید کرده اند.


نکته دیگری که جای سوال دارد شیوه شمردن علاقمندان به کتاب در این نمایشگاه است که دقیق مشخص نیست و اینکه چه مقدار از این دو میلیارد کتاب خریداری شده توسط نهادهای دولتی بوده و چه مقدار توسط مردم خریداری شده است؟




نکته پایانی:آمار و اطلاعات ارایه شده در این متن از سابت اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد