بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

قدرت بیهوده زیستن /ماهنامه جی

مدتی پیش به بهانه دانشگاه تحقیق انجام دادم در مورد زن در آثار ساموئل بکت،که در حال حاضر گم شده است،در پایان مقاله به این نتیجه رسیده بودم که زن در آثار این نویسنده نوعی دیگر دیده شده؛مثلا هیچ زن اغواگر،زیبا یا فریبکاری در نمایش نامه هایش خلق نشده و نویسنده در نظر ندارد برای بزک و جذاب کردن فضا مثل خیلی از نمایش نامه های دیگر از زن استفاده کند.در واقع در کارهای بکت زیاد زن و مرد بودن فرقی نمی کند چون همه شخصیت ها در حال انحطاط تدریجی هستند،عدم ارتباط،نبود هیچ لذتی،درماندگی و ژولیدگی شخصیت ها همه و همه از جامعه ای حرف می زنند که در حال سقوط است. در این سال ها که سعی کرده ام تمام آثار نوشته و ترجمه شده در مورد ساموئل بکت را مطالعه کنم،به کتاب جالبی برخوردم از بابک توکل با نام "بکت و آنتروپی" نویسنده در این کتاب می گوید:در آثار بکت با آنتروپی فیزیکی باز و آنتروپی اطلاعات رو به روییم. بر طبق این تعریف در آثار بکت با زمان و مکان و اشخاصی طرف هستیم که همگی در حال تحلیل رفتن هستند و در عین حال با هیچ قطعیتی رو به رو نیستیم و هیچ تمامیتی در بین نیست. آنتروپی ارتباطی در نوع روایت و سبک نوشتاری بکت قابل تشخیص است. بکت با در هم شکستن نظم نوشتاری معمول و با استفاده از بینامتنیت، رعایت نکردن نگارش، استفاده از تلمیح، جناس و استعاره آنتروپی ارتباطی نوشتارش را بالا می برد تا هیچ قطعیت و تمامیتی در کار نباشد و به نوعی هیچ معنایی القا نگردد.

http://leee.ir/files/G-01.zip دانلود کنید.


سفر به اردکان و یزد

در تعطیلات عید  با هما سفری داشتم به شهر یزد و اردکان،بسیار خوش گذشت،شهری تمیز با مردمانی مهربان و مسئولینی که احساس  می کردی دلشان برای شهرشان می سوزد.در این شهرها از بافت های قدیمی به شدت نگهداری می گردند و همین موضوع باعث جذب توریست شده بود.احتمالن یک ماه دیگه برای دیدن دیگر زیبایی ها به این شهرها سفر کنم.

سفر به منوجان

اول سال جدید برای سفر یک روزه با هما وارد شهر منوجان شدیم،چند کیلومتر از رودان که بگذرید به منطقه ای به نام نودژ نزدیک می شویم بعد از این شهر به دو راهی منوجان نزدیک می شوید و بعد از ده کیلومتر رانندگی به این شهر جالب و سر سبز می رسید.ما در این یک روز از سه منطقه تاریخی و تفریحی دیدن کردیم،دیدار از قلعه تاریخی که می گفتند متعلق به دوره ساسانیان است،منطقه تفریحی با طبیعت بسیار زیبا به نام "روضه ارم" و منظقه ای پر آب به نام "کندر طول".به دوستان خوبم سفر در بهار را به این منطقه پیشنهاد می کنم.