بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

تئاتر تی تووک در جشنواره آوینیون فرانسه/صبح ساحل


تئاتر تی تووک به عنوان نماینده ایران به جشنواره آوینیون فرانسه راه یافت،ازبدو پیدایش تئاتر در هرمزگان تا کنون سایقه نداشته که تئاتری از هرمزگان به این جشنواره راه پیدا کند.

جشنواره آوینیون بزرگترین و معروفترین جشنواره تئاتری در دنیاست که برای اولین بار شاهد هنرنمایی هنرمندان هرمزگانی خواهد بود.

تئاتر تی تووک با نمایش "تنها سگ اولی می داند چرا پارس می کند مکبث" که در سال گذشته در تئاتر شهر(تهران) اجرای عموم داشت و بسیار خوش  درخشید،امسال توانست به عنوان نماینده ایران به این رویداد مهم جهانی راه پیدا کند و افتخار دیگری برای جامعه هنری استانمان کسب کند.

ابراهیم پشتکوهی کارگردان نمایش در گفتگو با بخش فرهنگ و هنر نشریه صبح ساحل گفت:"جشنواره آوینیون مهم ترین رویداد تئاتری در دنیاست و اگر چه به صورت غیر رقابتی برگزار می شود اما اهمیت آن به قدری است که آن را با اسکار مقایسه می کنند،امیدواریم با حمایت همه جانبه بتوانیم نماینده ی شایسته ای برای ایران باشیم و فرهنگ غنی استانمان که هم چون مروارید در خشان در اعماق آب ها مانده در برابر دیدگان جهانیان قرار دهیم،چرا که هنر بزرگترین ابزار برای نشان دادن تمدن یک ملت است."

جشنواره آوینیون در دو بخش صحنه ای و خیابانی برگزار می شود که نمایش" تنها سگ اولی می داند چرا پارس می کند مکبث" در بخش صحنه ای به مدت دو هفته اجرا می شود.

لازم به ذکر است که این اثر با الهام از نمایش نامه جاودان ویلیام شکسپیر (مکبث) و تلفیق آن با آیین های نمایشی هرمزگان از جمله زار می باشد.

این نمایش پیش از این در جشنواره بین المللی فجر در دو بخش تجربه های نو و بین الملل به صحنه رفته بود که با استقبال بی نظیر تماشاچیان روبرو گردید.

در این نمایش بازیگران مطرح استان ایفا نقش می کنند،داود اسلامی،بهروز عباسی دشتی، فریبا امیری،مریم حکمت،محمد سایبانی ،مسعود اولی بندر،پیمان بخشی،وحید رضا زارع مهرجردی،مجید کشاوز و رضا کولغانی.


منبع خبر:نشریه صبح ساحل

یک نوشته حسی برای هرمزگان


اگر از ساحل رد شدید و بوی گند را احساس کردید

اگر شنیدید که فلانی از فلانی طلاق گرفته و افسرده شده

اگر پیرزنی را دیدی که برقع زده و با شرمندگی گدایی می کند.

اگر دیدی یه مرد جوان،معتاد کنار خیابان درمانده افتاده وشاید مرده

اگرشبی دیدی که کودکی با دست و صورت کثیف در حال فروختن گل است .

اگر گذرتان به محله سربالایی کمربندی افتاد و فقر را در هر کوچه دیدید که خوابیده است.

اگر در گوشی همراه دوستتان فیلم دردناکی از تصادف در جاده های نا امن هرمزگان را دیدید.

اگر در اخبار حوادث روزنامه های محلی خواندید که دختر جوانی توسط چند فرد ناشناس ربوده شد.

اگر به ورزشگاه رفتید و فحاشی شنیدید و بوی سیگار جوانان لاغر اندام شما را اذیت کرد و عصبی شدید.

 

اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر اگر

 

خواهشمندم بعد از ناراحتی و افسوس احتمالی،کمی فکر کنیم و ببینیم که به عنوان یک شهروند آگاه چه باید بکنیم؛تقصیرها را به گردن کسی نیاندازیم،ما با هم در حال زندگی کردن هستیم و می توانیم هر کدام از ما فقط یک قدم مثبت برای استان هرمزگان برداریم.به قول حلاج: در شب تاریک
اگر که نتوانی شوی خورشید
لااقل مهتابی باش!
و اگر نتوانی شوی مهتاب
لااقل آن کرمک شب تاب باش


توضیح:عکسی که مشاهده می کند اثر مفهومی است با نام "گرسنگی زیر صفر" از هنرمند هرمزگانی احمد کارگران.

من وسوالات عجیب احسان کوچولو در مورد فضانوردی

دیروز ظهر که هوا آسمان بندرعباس به شکل زیبایی ابری بود و به قول دوستان "هوا دونفره است." از شانس بد من هما خانم باید می رفت دانشگاه،من تصمیم گرفتم به تنهایی به پارکی بروم و در فضای باز هم کتاب بخوانم هم از هوا بارانی لذت ببرم،وقتی رسیدم به صفحه 42 کتاب "روایتی از تولد بودا" سرو کله یک مهمان ناخوانده نوجوان پیدا شد،این مهمان ناخوانده شیرین زبان اسمش احسان بود که شروع کرد به پرسیدن سوالات عجیبی در مورد فضانوردی،من هم که اطلاعات درست و درمانی نداشتم،نمی دانستم چطور پاسخگو باشم.چند نمونه از سوالات احسان را در زیر بخوانید:


1.تو چرا کتاب می خونی؟

2.تو دانشگاه استاد،دانش آموز را کتک می زنه؟

3:چقدر بنزین لازم تا من بتونم برم فضا؟

4.سیاره نپتون سرد تره یا تبریز؟

5.می گم فضانوردا چطور دستشویی می کنن؟

6.با پراید چند روزه می تونیم بریم مریخ؟

7.نمیشه همون موقع که آمریکا ساعت 7 صبح ایران هم 7 صبح باشه؟

8.از اینجا تا کره ماه چند ساعته میشه رفت؟

9.چی جوری میشه فضانورد شد؟

10.اگر من برم نزدیک خورشید چی میشه؟

مروری بر فعالیت های تشکل مردمی زمین پاک در سال 1389/قسمت اول


جمعه 27 فروردین 1389 من در این روز با دوستان خوبی آشنا شدم.



جمعه 17 اردیبهشت که دوستان بیشتری با ما همراه شدند،فضای شادی بود.



جمعه 31 اردیبهشت 1389 که در این روز ما توانستیم قسمت زیادی از ساحل را پاکسازی کنیم.



27 اسفند 1389 که ما بعد از مدتی توانستیم در کنار هم باشیم و ساحل را پاک کنیم.



اواخر سال 89 بود که با خبر شدم نوجوانان رویدر هم یک زمین پاک برگزار کردند من خیلی خوشحال شدم و امیدوارم دوباره این کار را انجام دهند.

بازیگر از نگاه گروتفسکی


بازیگر برای من جالب است،چون موجودی انسانی است.این مساله دو نکته اساسی در پی دارد:نکته اول برخورد من با فردی دیگر است.این واقعیت که ما خود را بر روی فرد دیگری می گشاییم و سعی می کنیم او را بفهمیم،باعث برقراری تماس می شود و احساس ادراک و اثر گذاری را در هر دو طرف زنده می کند.خلاصه کنم،نکته اول غلبه ما بر تنهایی مان است.

نکته دوم،کوشش برای فهمیدن خود،از طرز برخورد انسانی دیگر است.یعنی پیدا کردن خود در دیگری.

توضیح:این مطلب کوتاه برگرفته از کتاب "به سوی تئاتر بی چیز" اثر یرژی گروتفسکی با ترجمه کیاسا ناظران است.به دوستان تئاتری خواندن با حوصله و صبر این کتاب را توصیه می کنم و به دوستانی که تازه وارد هنر تئاتر شده اند اصلا هیچ گونه توصیه ای نمی کنم.