بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

گم‌شده در یانکرز

 گم‌شده در یانکرز بی‌تردید از مهم‌ترین آثار سایمون است، چراکه هم جایزه‌ی پولیتزر سال 1991 را برایش به‌ارمغان آورده است و هم اقتباس سینمایی آن در سال 1993 با همین نام و به‌کارگردانی مارتا کولیج یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی از نمایش‌های سایمون بود و نیز ایرنه ورث (بازیگر نقش مادربزرگ) را نامزد دریافت جایزه‌ی‌ انجمن منتقدان فیلم شیکاگو برای بهترین بازیگر مکمل زن کرد.


در نمایشنامه‌ی گم‌شده در یانکرز، با دو نوجوان مواجه‌ایم که قرار است به‌علت سفرِ کاریِ پدرشان (ادی)، مدتی را در محله‌ی یانکرزِ نیویورک با مادربزرگ بی‌عاطفه و عمه‌ی کودک‌صفت و شیرین‌عقل خود سپری کنند. ورود لویی (عموی بچه‌ها) که یک خلاف‌کار فراری است، اتفاقاتی را در این خانواده‌ی ازهم‌پاشیده رقم می‌زند و بچه‌ها تا هنگام بازگشت پدرشان، با واقعیت‌های مختلف زندگی روبه‌رو می‌شوند../منبع نشر افراز


همان قدر که دانش داری نشان بده.

بعد از اجرای نمایش پزشک نازنین توسط من در پلاتو آفتاب بندرعباس،دوستان زیادی نقدهای سازنده ای را برای بهبود کار با من در میان گذاشتند،اما در بین همه نقدهای شفاهی چند روز پیش متنی در واتس آپ به دست من رسید از یک کارشناس علوم ارتباطات که در آغاز برای من خوشحال کننده بود که یک نفر در بندرعباس این قدر با ظرافت و تحلیل دقیق نیل سایمون را می شناسد،آن هم در حوزه های پیچیده ای مثل زبان شناختی و معناشناسی،امروز دوباره این نقد را خواندم که متوجه شدم یک نوع آشفتگی خاصی در این متن وجود دارد،تصمیم گرفتم قسمتی از مطلب را در گوگل سرچ کنم که متاسفانه متوجه شدم خوشحالی من در خصوص شناخت این کارشناس علوم ارتباطات در هرمزگان بیهوده بوده است چون کل مطلب آغازین این نقد به شکل ناشیانه ای از یک مقاله با نام "شیوه های ایجاد طنز کلامی در آثار نیل سایمون: بررسی موردی نمایشنامه های شایعات و گمشده دریانکرز" نوشته بهروز محمودی بختیاری و مینا رضا پور،کپی شده بود.چکیده این مقاله را در این صفحه منتشر می کنم تا کسانی که مطلب دوست کارشناس علوم ارتباطات را خوانده اند خودشان قضاوت کنند.اگر چه این دوست را نمی شناسم اما علاقمندم با او دیداری داشته باشم چون به نکات پراکنده ای در خصوص کارگردانی کار اشاره کرده بود که تا حدودی به نظرم به دلیل عدم شناختش از این نوع آثار است،مثل اشاره به کمبود تابلوهای زیبا در نقدی که نوشته بود.


نام نیل سایمون در حوزه ادبیات نمایشی طنز آمریکا، نامی محبوب و آشناست. سایمون به مدد ذهن جستجوگر و طنز کلامی شیرین خود، موفق شده است تا خود را به چهره ای محبوب در ادبیات نمایشی تبدیل کند؛ چهره ای که هم در بین منتقدان پذیرفته است و هم در بین مخاطبان عام. نویسنده ای که هم در تئاتر شناخته شده است و هم در سینما. این مقاله در چارچوب نگرشی زبانشناختی، به بررسی شیوه هایی می پردازد که از رهگذر آنها، سایمون طنز کلامی و انتقادی خود را شکل می دهد. در این مقاله پس از تعریف طنز کلامی و نظریه های سه گانه موجود در مطالعات طنز کلامی، این مفهوم در دو حوزه کلان «معنا شناسی» و «کاربرد شناختی» زبان مطالعه شده است. در حوزه معناشناسی، عناصر «ابهام» (و سطوح مختلف آن)، «تناقض»، «همان گویی»، «اغراق» و «استعاره» به عنوان عوامل ایجاد طنز بررسی شده اند، و در حوزه کاربرد شناختی زبان، به شیوه های خلق طنز کلامی از رهگذر «تفسیر مرجع شاخص ها»، «تلمیح»، «ساخت گفتمانی»، «به هم زدن قواعد نوبت گیری»، «نقش اصول همکاری گرایس» و «بر هم زدن پیش انگاری» پرداخته شده است. پس از تبیین این ملاحضات نظری، با محک زدن موارد فوق الذکر بر روی نمایشنامه های شایعات و گمشده دریانکرز اثر نیل سایمون، تلاش شده است تا الگوی غالب این نمایشنامه نویس در خلق فضاهای طنز آمیزش معرفی گردد.

 
کلید واژه: نیل سایمون، ادبیات نمایشی آمریکا، طنز کلامی، زبانشناسی، شایعات، گمشده دریانکرز/منبع 

عباسی : پزشکِ نازنین جامعه را نقد می کند/شهر نمایش


sgb3_behrooz_pezeshk.jpg

آثار کمدی چندانی در بندرعباس روی صحنه نمی رود ، علاقه مند بودم این شکل از تئاتر را با مخاطبان اندک اما محترم هرمزگانی به اشتراک بگذارم .

تئاتر پزشک نازنین نوشته ی نیل سایمون و به کارگردانی بهروز عباسی اجرای عمومی خود را از امشب آغاز می کند ، بهروز عباسی در گفتگو با سرویس خبر شهرنمایش گفت : تئاتر پزشک نازنین پس از یک ماه تحلیل متن و پشت سر گذاشتن سه ماه تمرین عملی امشب روی صحنه خواهد رفت . عباسی در خصوص انتخاب این نمایشنامه گفت : نیل سایمون انسان بسیار هوشیاری ست ، او توانسته خودش را به چخوف نزدیک کند و دیدگاهی را مطرح کند که اساسا مختص جغرافیای خاصی نیست ، ویژگی مهم نمایشنامه ی پزشک نازنین این است که جامعه را نقد می کند . عباسی در پاسخ به این پرسش که چرا یک نمایشامه کمدی را برای اجرای عموم انتخاب کرده است گفت : آثار کمدی چندانی در بندرعباس روی صحنه نمی رود ، علاقه مند بودم این شکل از تئاتر را با مخاطبان اندک اما محترم هرمزگانی به اشتراک بگذارم . اگر اشتباه نکنم این اولین باری است که در استان یک اثر از نمایش نامه نویس آمریکایی روی صحنه می رود .

محمد اکبری زاده، دیبا دارابی، افسانه پرمر، محمد امین قاسمی، تینا حقیقی جو، آیدا نظام‌پور، نرجس عزت‌زاده، شقایق آزادی و مهسا مرادی زاده بازیگران این نمایش‌اند. طراحی صحنه و لباس این اثر نیز بر عهده سیما داوران است.

نمایش «پزشک نازنین»  تا ۱۱ تیرماه هرشب ساعت ۲۱ در پلاتو آفتاب اجرا می‌شود.