بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم.فوری


گروه تاتر تی تووک که امسال با نمایش "فروش یک روح سرکش با فن تف یا بوتیقای خون" نماینده هرمزگان در بخش تجربه های نو جشنواره تاتر فجر می باشد،برای طراحی صحنه نمایش نیاز فوری به  تعداد زیادی گوشی تلفن ثابت دارد،از آنجایی که احتمال می رود در خانه یا محل کار هر کدام از ما تعدادی گوشی تلفن از کار افتاده وجود داشته باشد،لذا خواهشمند است که با توجه به نیاز گروه آنها را به ما بدهید.

دوستان عزیز آشنا و غیر آشنا خواهشمند است نگاه دوباره ای به وسایل دور ریختنی خانه بیاندازید،شاید تلفن مورد نظر ما در خانه شما دارد خاک می خورد،به این تلفن اجازه دهید به روی صحنه بیاید و خاک صحنه بخورد.



یک کتاب نو،البته خودم هنوز نخوندم.



رمان “موج بلند نفس عمیق” اثر “بی‌بی فاطمه کاملی” منتشر شد. این رمان در قالبی جذاب و پرکشش به فراز و نشیب‌های زندگی یک زن هرمزگانی می‌پردازد.
بی‌بی فاطمه کاملی -دختر هنرمند فقید سرهنگ کاملی-  از زنان تحصیل کرده و چهره‌های سرشناس و مورد وثوق مردم هرمزگان می‌باشد که در دهه‌های 40 و 50 تلاش فراوانی در زمینه مسائل اجتماعی و بانوان داشته و سرپرستی باشگاه بانوان بندرعباس را نیز در کارنامه دارد.
علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را در بندرعباس از کتاب فروشی‌های “کتاب واژه” و ” استاد” تهیه کنند.

دیوارهای بی هویت شهر بندرعباس


 

چند ماه پیش شهرداری بندرعباس در یک عمل کارشناسی نشده،دقت کنید که گفتم کارشناسی نشده،شروع کرد به رنگ آمیزی و نقاشی دیوارهای شهر،هر کجا راکه نگاه می کردید عده ای نقاش دیوار را می دیدید که در حال نقش و نگار دادن به دیوارها هستند.همان موقع احساس بدی نسبت به این کار عجولانه داشتم،مدت ها بود که می خواستم با نوشتن مطلبی به این عمل ضعیف شهرداری اعتراض کنم اما نمی شد با خودم می گفتم گوش شنوایی نیست و هنوز هم معتقدم که گوش شنوایی نیست.

حالا چند ماه گذشته و به دلیل مرغوب نبودن رنگ های استفاده شده،نقاشی های دیواری در حال ریختن هستند و نه تنها شهرمان زیبا نشد که در حال زشت تر شدن است هر چند که طبیعت هم با ابن نقاشی ها همراهی کرده و هنوز در بندرعباس باران درست و درمانی نباریده که اگر ببارد رنگ از رخسار خواهد پرید،حالا نگذریم از اینکه طرح های ارائه شده که تبدیل به نقاشی دیواری شدند بسیار ضعیف بودند،با وجود این همه طراح و نقاش حرفه ای در این شهر من نمی دانم که چرا مسئولین زحمت یک مشورت را با این هنرمندان به خود نمی دهند.


کشیدن نقاشی ،درخت،فیل،گل و پرنده بدون در نظر گرفتن سلیقه و نیازمردم بندرعباس و استفاده عجولانه از طرح های کلاسیک و به قولی کارت پستالی در دیوارهای شهر چندان  مورد قبول چشم مردم قرار نمی گیرد و زیاد به آن توجهی نمی کنند و در نتیجه شهر شکل زیبایی پیدا نمی کند حالا مرغوب نبودن رنگ ها خودش قوز بالا قوز است.




حالا کافی است مقایسه کوچکی انجام دهیم با نقاشی دیواری های تهران که توسط هنرمند خلاق کشور خانم لاله اسکندری انجام شد و نقاشی دیوار های رنگ پریده شهر بندرعباس که توسط شرکت های تبلیغاتی و هنرجویان بعضی از آموزشگاه های هنری انجام شده است، شما با دیدن کارهای خانم اسکندری،میتوانید تاریخ،اسطورها،داستان های عاشقانه و تمامی زیبایی های ایران کهن را احساس کنید؛این دیوارها آن چنان مرغوب و زیبا طراحی شده اند که سال ها برای مردم تهران ماندگار خواهد ماند اما با دیدن نقاشی های دیواری  در بندرعباس شما هیچ احساس خاصی نمی کنید،تصاویر ربطی به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم ندارد و فقط رنگ آمیزی شده است و مخاطب را مجذوب نمی کند یعنی تفاوت چندانی بین دیوار ساده قدیم با نقاشی های بی محتوا جدید احساس نمی شود و همان طور که اشاره شد به دلیل نامرغوب بودن رنگ استفاده شده این دیوارها در حال زشت تر شدن هستند؛که احتمال می رود سال آینده باز هم یک هزینه زیادی خرج رنگ آمیزی شهر خواهد شد و این دوره همچنان ادامه دارد...





دوستان مسئول عزیز در شهرداری اگر قرار است برای زیبایی شهر هزینه کنید بهتر است قبل از عمل کمی تحقیق کنید تا به جای رنگ آمیزی های نامرغوب آثار هنری اصیل و ماندگاری برای شهر غریب بندرعباس تولید شود.



توضیح:عکس اول متعلق به شهر بندرعباس نیست اما دیوار های نقاشی شده تقریبا به همین شکل سطحی و بی محتوا هستند.عکس دوم و سوم آثار خانم اسکندری می باشد در شهر تهران.


 توضیح1:این مطلب چند روز پیش در نشریه صبا نیز منتشر شد.

 

تئاتر هرمزگان در هند

گروه تئاتر کارگاه بندرعباس با اجرای سه نمایش در دوسالانه هنرهای حرکتی اتاکالاری ایالت بنگلور هندوستان با دیگر  گروه های تئاتر آسیای جنوب شرقی رقابت می‌کند،توضیحات بیشتر را از اینجا بخوایند./عکس ها از مجید جمشیدی




مجید سرنی زاده و رضا غریب پور بازیگران این نمایش.




گزارش تصویری شماره ۲ از تاتر گروه تی تووگ هرمزگان

تاتر "فروش یک روح سرکش با فن تف یا بوتیقای خون" از دو قسمت تشکیل شده که در دو پست قبل در موردش توضیح داده ام؛در زیر چند عکس از تمرین نمایش "فن تف یا بوتیقای خون" را مشاهده کنید./عکس ها حسن بردال


محمد سایبانی در نقشی متفاوت و پر جنب و جوش



پیمان بخشی بازیگر جوان هرمزگانی که با بدن خوبش این تاتر ار جذاب می کند.



این دو بازیگر در این نمایش نقش دو برادر را بازی می کنند با دنیایی متفاوت از جامعه.



گاهی هم پرواز می کنند.



و پایانی دراماتیک مثل دیدن یک تف خونی