بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

معجزه شهر برن و دستان کوچک فیلیپ لام

شهر برن جام جهانی 1954 با قهرمانی آلمان



این برای اولین بار است که من دارم علاقه شدیدم را به تیم ملی فوتبال آلمان تایپ می کنم برای چاپ در نشریه ندای جوان.راستش دقیق یادم نیست که از کی عاشقانه این تیم را دوست دارم و یا اصلا چرا دوست دارم،اما هر چی که بزرگتر شدم علاقه ام به این تیم دو چندان شد.در همه تورنمنت ها من طرفدار آلمان بوده ام و خواهم بود.طرفداری من از این تیم فقط به خاطر فوتبال نیست یا به خاطر بازیکن خاصی،بلکه یک احساس درونی است که من دارم.

دوستان فوتبالی زیاد دارم،یک روز برادرم از من پرسید اگر تیم ملی آلمان با تیم ایران بازی داشته باشه دوست داری کی برنده میدان باشه؟ من بدون اینکه دودل بشم گفتم آلمان.

امسال ما تیم خیلی خوب و جوانی از آلمان های سخت کوش در جام جهانی خواهیم دید،دیدار اول را طوفانی شروع کردند و چهار بر صفر استرالیا را پشت سر گذاشتند.من شیفته بازی تیمی و نظم عجیب این تیم هستم.نظمی که در لباس پوشیدن سرمربی خوش فکر ژرمن ها "یواخیم لو" هم به خوبی پیدا است.

آلمان ها سومین تیم پر افتخار دنیا هستند؛سه قهرمانی جهان را در ویترین افتخاراتش دارد. این تیم همچنین چهار بار نایب قهرمان، یک بار سوم و یک بار چهارم شده است.

به نظر من شیرین ترین برد تیم ملی آلمان در فینال جام جهانی 1954 سویس بود که در مقابل تیم قدرتمند مجارستان برگزار شد.

پیش از این جام کارشناسان پیش بینی می کردند تا تیم مجارستان که قبلا در بازیهای فوتبال المپیک 1952 قهرمان شده بود و آن روزها خیلی خوب فوتبال بازی می کرد، به سادگی فاتح این جام شود.

مجارستان با آلمان غربی در یک گروه بود. بازی گروهی این دو تیم با نتیجه 8 به 3 به نفع مجارستان به پایان رسیده بود. از این گروه مجارستان و آلمان صعود کردند.

در بازیی که بین آلمان غربی و مجارستان به عنوان آخرین بازی جام برگزار شد، مجارستان در اوایل بازی قدرتمند ظاهر شد. 2 گل در 8 دقیقه نخستین بازی آنها را دلگرم برای فتح جام کرد. اما آلمانها نیز اجازه ندادند که مجارستانی ها براحتی کارشان را انجام دهند. آنها تا دقیقه 15 بازی 2 گل خورده خود را تسویه کردند. در 65 دقیقه باقی مانده بازی، مجارستان دروازه آلمان را به توپ بست، اما آلمانها شگفت آور بازی کردند و اجازه دریافت گل را به خود ندادند.

در 5 دقیقه آخر، این آلمانها بودند که همه را با یک گل متحیر کردند. همین گل باعث پیروزی آلمان غربی و فتح جام برای اولین بار توسط این کشور شد. آلمانها از این بازی با نام "معجزه برن" یاد می کنن.

گفته می‌شود وقتی ”هلموت ران“ گل برتری آلمان‌ها را مقابل مجارستان شکست‌ناپذیر به ثمر رساند مدام فریاد می‌زند: ”آغاز شد! آغاز شد!“ قهرمانی در این جام تنها فوتبال آلمان را تکان نداد. اقتصاد و حتی سیاست این کشور ویران شده را نیز متحول کرد.

خب آلمان پیشرفته و قدرتمند 2010 هیچ شباهتی به آلمان سال های جنگ جهانی دوم ندارد.اما من امیدوارم که این تیم شاداب که معروف است به زیر 25 ساله ها، بتواند برای چهارمین بار جام قهرمانی را بالای سر ببرد.حالا که کاپیتان این تیم هم بازیکن دوست داشتنی و مورد علاقه من است یعتی "فیلیپ لام" باهوش.

نکته:برای نوشتن این مطلب از وبلاگ فوتبال آلمانی و کانون هوادارن آلمان کمک گرفته شده است.

نکته۱:این مطلب در هفته نامه ندای جوان مورخ ۲۹ خرداد چاپ شده است.

نظرات 8 + ارسال نظر
طرفدار آرژانتین و دلهای بزرگ امریک یکشنبه 13 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 01:20 ب.ظ

جرات آوردن این مطلب روی وبلاگت رو بعد از بازی دیشب تیم مورد علاقه ت مقابل آرژانتین پیدا کردی در صورتی که دو هفته پیش نوشته بودی و چاپش کردی! یه کم نسبت به تیمت اعتماد به نفس داشته باش مرد!

طرفدار احساسی ماردونا،من این مطلب رو اول جام جهانی با اعتماد به نفس در هفته نامه چاپ کردم چون که به نظم و تاکتیک پذیری و بازی تیمی آلمانها اعتقاد دارم.بهتر کمی در مورد شیوه مدیریت فدراسیون آلمان تحقیق کنی.تا بفهمی من چی میگم.

امان یکشنبه 13 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 02:18 ب.ظ http://taaghormozgan.mihanblog.com/

سلام بهروز
بازی رو که بردین مارو که نقره داغ شده گذاشتین مات بزنیم به این تلویزیون لعنتی توی اون عصر لعنتی چیه هنوز داری کری می خوونی
بابا تبریک بابت سروری کردن تیمتون وخفت دادن به فوتبال آرژانتین و آقای ماردونا بیچاره

طرفدار آلمان شرقی. نه غربی یکشنبه 13 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 07:04 ب.ظ

3- روزی حاکمی سنگ دل بر نوکر بیچاره خویش خشم گرفت و اورا به اعدام محکوم نمود. از طرفی برای اینکه لطفی هم بکنه یه خروس به نوکر داد و گفت هر گونه که خروس را بکشی من هم همان گونه تورا میکشم اگر آن را سر ببری منهم شما را سر میبرم اگر آنرا تیکه تیکه کنی من هم تورا تیکه تیکه میکنم و..... اما اگر خروس را طوری بکشی که ما نتوانیم آنوقت شما آزادید.

نوکر بدبخت نشست و چندی فکر کرد و آن خروس را طوری کشت که آن حاکم نوکر را آزاد کرد.

به نظر شما نوکر چگونه خروس را کشت؟

لاتیدان یکشنبه 13 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 08:38 ب.ظ

وما آرزانتین
حتی بعد از باخت

رضا دوشنبه 14 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 08:09 ق.ظ

اینو میدونی که طرفداران آلمان در کشور ما کم نیستند. این موضوع رو وقتی فهمیدم که تیم ملی آلمان برای کمک به زلزله زدگان بم به تهران آمد و با تیم ایران بازی کرد. جلوی هتل محل اقامت غلغله بود.

راستی در بازی ایران وآلمان من هم طرفدار آلمان بودم و این موضوع برای اطرافیان بسیار تعجب انگیز بود. فقط و فقط بخاطر ساختار درست و اصولی فوتبال آلمان.
به امید ستاره چهارم

ممنون.

خیام چهارشنبه 16 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 05:26 ق.ظ

از آرژانتین همیشه خوشم میومد ولی هوادارش اصلن ... این دوره بخاطر مارادونا طرفدارش بودم و البته بخاطر اینکه ایتالیا همون اول حذف شد با این حال سر اون بازی با چند نفر رو برد بیشتر از دوگل آلمان شرط بستم که هنوز سراغشون نرفتم ...

منم کلی پیتزا و بستنی بردم اما سراغشون نرفتم.
حالت چطوره خیام؟مشتاق دیدار

ستاره اولی ها! سه‌شنبه 22 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 06:50 ب.ظ

1- خیلی خوشحالم که اسپانیا آلمان رو زد چون اصلا فوتبال مکانیکی آلمان رو دوست ندارم (اگر چه تیمی کار میکنن) و برعکس فوتبال سرشار از خلاقیت های فردی تیم هایی مثل آرژانتین و اسپانیا و برزیل به وجدم میاره به خصوص اسپانیایی که حالا فوتبال، براش ارزشی بیشتر از یک افتخاره!
2- مردم و فرهنگ و فلسفه و سیاست و هیتلر آلمان رو دوست دارم.
3- تبریک به همه ی اون هایی که برای یک قهرمان جدید توی دلهاشون جا دارن.

امیرحسین پنج‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 02:00 ب.ظ http://bayern.blogsky.com

ایشالا آلمان کبیر تو یورو 2012 قهرمان میشه.
امسال هم اگه بازی خودش رو مقابل اسپانیا انجام میداد قهرمان بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد