بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

همه اقتباس های تاتر هرمزگان(بخش اول)


به بهانه اجرای  گروه ققنوس که به زودی قرار است اجرای عموم "ماردارصاد"اقتباسی از مارا-ساد شاهکار پیتر وایس را به روی صحنه ببرد،نگاهی گذرا می اندازیم به تعدادی از اقتباس های مطرح تاتر در هرمزگان.

در تعریف اقتباس آمده :

بازآفرینی یا اقتباس آن است که هنرمند با الهام گرفتن از اثر کهن، دست به آفرینشی دوباره بزند و اثر اولیه را به گونه ای دیگر بیافریند در واقع، اثر جدید، دقیقاً همان اثر اولیه نیست بلکه تنها رگه هایی از اثر اولیه در آن دیده می شود. پایه و اساس بازآفرینی، تخیل است و اثر بازآفریده، اثری است مستقل، تازه و بدیع. در بازآفرینی می توانیم از هر زاویه ای که بخواهیم وارد شویم و ساختمان اثر را به کلی در هم ریزیم. تفاوت بازنویسی و بازآفرینی نیز در همین نکته است.


"آنتیگونه/زینب "

یکی از اقتباس های تاتر هرمزگان در دهه 70 نگاه مهدی عطایی دریایی به نمایش نامه آنتیگونه نوشته سوفوکل است،عطایی در این بازآفرینی در فرم و تشابه اسامی نگاهی دارد به اتفاقات کربلا اما در خط داستان ما با شخصیتی به نام زینب روبرو می شویم که می خواهد جسد برادرش که فردی ملی گرا است و در مبارزه علیه نیروی های خارجی کشته شده است به خاک بسپارد.


"مکبث/تنها سگ اولی .."

در اواسط دهه هشتاد ابراهیم پشتکوهی برای خلق اثر جدیدش به سراغ ویلیام شکسپیر رفت و مکبث را انتخاب کرد،اثر پشتکوهی با نام کامل "تنها سگ اولی می داند چرا پارس می کند مکبث" نگاهی دارد به زار اما از نگاه قدرت و حذف رقیب،اتفاقات اثر گروه تی تووک در جزیره هرمز رخ می دهد و مکبث برای در اختیار گرفتن بادها و بابای بزرگ زار شدن دست به کشتار می زند.


آنتیگونه/شی تال برقص بر مرگ من"

در اواخر دهه هشتاد مهران محمود زاده هم برای بیان دغدغه های اجتماعی خاص آن زمان دست به دامن سوفوکل شد،آنتیگونه مد نظر محمود زاده نامش "شی تال برقص بر مرگ من" بود،اثر ترکیبی بود از آیین ها و قصه های قدیمی شهر رودان،آشیات نام زن اصلی این نمایش است که به دلیل سرپیچی دستور کدخدا،سوار بر گاو زردی در تمامی شهر می گردد تا تنبیه شود و در آخر در قنات کشته میشود.


"بهشب عباسی"




 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد