بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

پتروس محافظه کار نقدی کوتاه بر اجرای انجام نشده محمد سایبانی


تیر ماه سال 91 بود که خبرش منفجر شد " آدم فروشی در بازار کارگزاری بندرعباس" اما به زودی همه متوجه شدند که این اجرای جسورانه و تاثیرگذار ایده هنری است برای اعتراض به فروش حیوانات در کارگزاری،همان موقع تصمیم گرفتم مصاحبه ای با آن هنرمند که این ایده را عملی کرده بود انجام بدم.

تابستان سال 1394 خبر از اجرایی است با نام "غسل التماسی پتروس" برعکس اجرای سال 91 برای این اثر تبلیغات خوبی هم در فضای مجازی انجام شد،اما دیروز که مخاطب برای دیدن این اثر که به نظر می آمد جسورانه باشد به محل قرار رفت،هیچ اجرایی ندید صاحب اثر در سخنانی کوتاه گفت که من می خواستم فلان کار رو بکنم و گفتن نکن و بعد همه رفتند.

دو روایت کوتاه بالا توسط یک هنرمند اتفاق افتاده است؛این که چرا هنرمند محافظه کار شده است جای بحث دارد،اما صحبت از زیانی است که چنین کنسل هایی به بدنه هنر جدید وارد می کنند،محمد سایبانی خالق  دو ایده ای است که توضیح دادم،کاملن روشن است که اجراهای اعتراضی که هدفش بهبود فضای جامعه است خطرات احتمالی خود را دارد،وقتی ما ورود می کنیم به هنری که اساس ش  نقد است دیگر نباید منتظر مجوز فلان ارگان فرهنگی هنری باشیم،یا حتی نیاز نیست در چنین اجراهایی تماشاگر دعوت کنیم که برچسب تجمع اعتراض آمیز بهمان بچسبد.

تجربه هایی این چنینی را  هنرمندان زن افغان به خوبی در همسایگی به ما نشان داده اند برای مثال دختری که در اعتراض با لباس فلزی در شهر پیاده روی کرد،یا مردی که در در پارک گزی ترکیه در اعتراض به دولت عبداله گل،ایستاد و کتاب خواند که در جهان به "مرد ایستاده" شهرت یافت.

این جور کنسل کردن ها اگر تبدیل به اپیدمی شود فاتحه هنر جدید خوانده شده است،این نقد به محمد سایبانی وارد است که در ایده های بعدی اش حرفه ای تر با اثرش برخورد کند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد