بهشب

یادداشت‌ها

بهشب

یادداشت‌ها

دیوارهای بی هویت شهر بندرعباس


 

چند ماه پیش شهرداری بندرعباس در یک عمل کارشناسی نشده،دقت کنید که گفتم کارشناسی نشده،شروع کرد به رنگ آمیزی و نقاشی دیوارهای شهر،هر کجا راکه نگاه می کردید عده ای نقاش دیوار را می دیدید که در حال نقش و نگار دادن به دیوارها هستند.همان موقع احساس بدی نسبت به این کار عجولانه داشتم،مدت ها بود که می خواستم با نوشتن مطلبی به این عمل ضعیف شهرداری اعتراض کنم اما نمی شد با خودم می گفتم گوش شنوایی نیست و هنوز هم معتقدم که گوش شنوایی نیست.

حالا چند ماه گذشته و به دلیل مرغوب نبودن رنگ های استفاده شده،نقاشی های دیواری در حال ریختن هستند و نه تنها شهرمان زیبا نشد که در حال زشت تر شدن است هر چند که طبیعت هم با ابن نقاشی ها همراهی کرده و هنوز در بندرعباس باران درست و درمانی نباریده که اگر ببارد رنگ از رخسار خواهد پرید،حالا نگذریم از اینکه طرح های ارائه شده که تبدیل به نقاشی دیواری شدند بسیار ضعیف بودند،با وجود این همه طراح و نقاش حرفه ای در این شهر من نمی دانم که چرا مسئولین زحمت یک مشورت را با این هنرمندان به خود نمی دهند.


کشیدن نقاشی ،درخت،فیل،گل و پرنده بدون در نظر گرفتن سلیقه و نیازمردم بندرعباس و استفاده عجولانه از طرح های کلاسیک و به قولی کارت پستالی در دیوارهای شهر چندان  مورد قبول چشم مردم قرار نمی گیرد و زیاد به آن توجهی نمی کنند و در نتیجه شهر شکل زیبایی پیدا نمی کند حالا مرغوب نبودن رنگ ها خودش قوز بالا قوز است.




حالا کافی است مقایسه کوچکی انجام دهیم با نقاشی دیواری های تهران که توسط هنرمند خلاق کشور خانم لاله اسکندری انجام شد و نقاشی دیوار های رنگ پریده شهر بندرعباس که توسط شرکت های تبلیغاتی و هنرجویان بعضی از آموزشگاه های هنری انجام شده است، شما با دیدن کارهای خانم اسکندری،میتوانید تاریخ،اسطورها،داستان های عاشقانه و تمامی زیبایی های ایران کهن را احساس کنید؛این دیوارها آن چنان مرغوب و زیبا طراحی شده اند که سال ها برای مردم تهران ماندگار خواهد ماند اما با دیدن نقاشی های دیواری  در بندرعباس شما هیچ احساس خاصی نمی کنید،تصاویر ربطی به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم ندارد و فقط رنگ آمیزی شده است و مخاطب را مجذوب نمی کند یعنی تفاوت چندانی بین دیوار ساده قدیم با نقاشی های بی محتوا جدید احساس نمی شود و همان طور که اشاره شد به دلیل نامرغوب بودن رنگ استفاده شده این دیوارها در حال زشت تر شدن هستند؛که احتمال می رود سال آینده باز هم یک هزینه زیادی خرج رنگ آمیزی شهر خواهد شد و این دوره همچنان ادامه دارد...





دوستان مسئول عزیز در شهرداری اگر قرار است برای زیبایی شهر هزینه کنید بهتر است قبل از عمل کمی تحقیق کنید تا به جای رنگ آمیزی های نامرغوب آثار هنری اصیل و ماندگاری برای شهر غریب بندرعباس تولید شود.



توضیح:عکس اول متعلق به شهر بندرعباس نیست اما دیوار های نقاشی شده تقریبا به همین شکل سطحی و بی محتوا هستند.عکس دوم و سوم آثار خانم اسکندری می باشد در شهر تهران.


 توضیح1:این مطلب چند روز پیش در نشریه صبا نیز منتشر شد.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
ماه لی لی جمعه 24 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:29 ق.ظ

نبودن هم خوب است..می بینم مزه داده است

درود بر شما

منا شنبه 25 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:03 ب.ظ http://radiomona.blogsky.com

سلام بهشب جان

حرف دل خیلی ها رو زدی. میدونی من وقتی به این نقاشی های دیوارها نگاه می کنم یاد چی می افتم؟ انگار یکی تو ویندوز copy و paste می کنه... هی paste paste paste. واقعا تاسف باره ...

در ضمن کار خانم اسکندری موزائیک بود نقاشی نبود و بسیار هم قابل ستایش.

ممنون از نوشته با ارزشت.

بله ممنون.

آل دوشنبه 27 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:53 ب.ظ

دوست عزیز سلام.
از اطلاع رسانی شما ممنون. در اسرع وقت پیگیری خواهد شد.
ولی جهت اطلاع حضرت عالی, آثار خانم اسکندری و تیمشون در خیلی از نقاط شهر, خیلی بی ربط و بوده و منتقدای خودش هم داره.
اما در حالت کلی نبود سازمان زیباسازی تو شهرداری بندرعباس یک کمبود حساب می شه.
اندکی صبر, سحر نزدیک است ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد